Terug

The Lion's Footprint

 

Stap voor stap naar een kleinere ecologische voetafdruk

Delhaize wil beter doen. Beter voor het milieu. Beter voor onze toekomst.
Want wat we nu doen, heeft gevolgen voor later. Daarom introduceren we The Lion’s Footprint, een duurzaam actieplan waarmee we volop gaan voor:

MINDER PLASTIC

Plastic elimineren we waar we kunnen én we geven volop prioriteit aan recycleerbare verpakkingen en herbruikbare alternatieven.

  1. Gedaan met niet-herbruikbare plastic zakjes tegen 2020 overal in België*
  2. Alternatieven aanbieden voor elk niet-herbruikbaar plastic artikel tegen 2020 (wattenstaafjes, bestek, glazen, borden …)
  3. De hoeveelheid plastic reduceren met 25% tegen 2025 voor onze eigen merkproducten
  4. 50% gerecycleerde rPET-verpakkingen gebruiken voor dranken tegen 2025
  5. 100% herbruikbare & recycleerbare verpakkingen gebruiken tegen 2025

* naast de reeds bestaande wettelijke verplichting voor het Waals Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

MINDER CO2

De tweede doelstelling is om over twee jaar CO2-neutraal te zijn. Wat ons CO2-saldo betreft, vechten we verschillende battles uit op verschillende niveaus: op het hoofdkantoor, in de winkel, met leveranciers en op het niveau van transport. Zo hebben we onze uitstoot sinds 2008 al met 44% verminderd en we stoppen niet!

Om onze voetafdruk te berekenen en een reductieplan op te stellen, werken we samen met CO2logic. Zo zijn we van plan ons mobiliteitsbeleid duurzamer te maken. We willen van ons hoofdkwartier en onze winkels volledig CO2-neutrale gebouwen maken. En dat dankzij nieuwe technologieën, apparatuur, groene energie en veranderingen in het gedrag van al onze medewerkers.

We zijn van plan onze distributieketen te verbeteren door nieuwe technologieën in onze transportmiddelen te promoten én door nieuwe manieren van levering te introduceren. Zo geven we de voorkeur aan vrachtwagens met twee verdiepingen.

Voor koud transport gebruiken we CryoTech, een technologie die een gerecycleerd, natuurlijk koelmiddel gebruikt. Én vanaf juni worden de laatste kilometers voor levering aan onze nieuwe Brusselse convenience stores, Fresh Atelier, met de bakfiets afgelegd. Dat dankzij onze partner Urbike. Ook bieden we onze leveranciers een pact aan om ons te helpen onze ambitie te realiseren.

MINDER VERSPILLING

Delhaize is een van de meest succesvolle bedrijven op het gebied van voedselschenkingen. Sinds 2012 hebben we een programma voor voedselrecuperatie. Zo bieden we voedselbanken en lokale liefdadigheidsinstellingen producten aan uit onze winkels die op het einde van hun productcyclus lopen. 2018 was een recordjaar met meer dan 4,3 miljoen uitgedeelde maaltijden! Daarmee hebben we 2905 ton voedselverspilling vermeden dankzij de bijdrage van meer dan 145 lokale verenigingen.

Ambitieus van bij de producent tot bij de klant

Je ziet het, onze doelen zijn ambitieus maar niet in één keer te bereiken. We gaan dan ook stap voor stap verschillende initiatieven nemen. En deze strijd voor een betere toekomst, doen we niet alleen. Aan alle medewerkers en klanten van Delhaize, en ook onze leveranciers en producenten hebben we gevraagd zich mee in te zetten. Iedereen samen om ons doel te bereiken. Maar ook jij maakt het verschil. Want elke stap telt en wat we samen doen, doen we beter!

Please update your browser

You’re using an older version of your browser. Please update to access our site and all our solutions, including our worldwide country risk assessments.

Update